Manajemen Mutu Pembelajaran PAI

  • Iis Suryatini Sekolah pascasarjana Uninus
  • E Mulyasa Sekolah pascasarjana Uninus
  • Suhendra Yusuf Sekolah pascasarjana Uninus
  • Yosal Iriantara Sekolah pascasarjana Uninus

Abstract

The problem of this study is the low quality of Islamic Religious Education learning. Skillful focus is the weak ability of the teacher in conducting learning management. The purpose of this study is to explore the advantages of implementing learning management. The method used is the case study. The results showed that the management of the quality of learning (1) Quality-oriented, indicated by the existence of reliability teacher, responsiveness, asurance, empathy and availability of learning facilities; (2) Maintaining relationships with customers through graduate quality, service quality, product innovation and the image of the institution; (3) honest, trustworthy, communicative and intelligent leadership of school principals and teachers; (4) Continuous improvement in learning through the Plan, Do, Check, Action (PDCA); (5) Team collaboration in learning is carried out by Islamic Religious Education teachers with students, homeroom teachers, other subject teachers, vice principal, extracurricular coaches/ trainers, graduated, local government and also the community; (6) Changes in culture in the form of a culture of discussing exploring religious values, polite attitude in interacting with the environment, consistent in virtuous deeds, responsibility at work, enthusiasm in increasing competence

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: Departemen Agama RI
Ahmad, S, R. dan Nifasri, (2016) Visi PAI Masa Depan: Kualitas, Integratif, dan Kompetitif. Jakarta: Ditpai Kemenag RI
Depdikbud. (2010). Pedoman Sekolah tentang Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter bangsa. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Hadis, A. dkk. (2014). Manajemen Mutu Pendidikan. Bandung; Alfabeta
Hayat. B dan Yusuf S. (2010). Benchmart Internasional Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Majid, A. (2014). Belajar dan pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung; Remaja Rosdakarya
Moleong, L, J. (2006), Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosda Karya
Mujahidin, F. (2017). Strategi Mengelola Pembelajaran Bermutu. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mulyana. R. (2013) Model pembelajaran Nilai melalui Pendidikan Agama Islam (PAI). Jakarta: PT Saadah Pustaka Mandiri
Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara
Mulyasa, E. (2013). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mulyasa, E. (2015). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mulyasa, E. (2015). Revolusi Mental dalam Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mulyasana, D. (2015). Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mulyasana, D. (2015). Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Bandung: Remaja Rosdakarya
Musfah, J. (2017). Manajemen Pendidikan, Teori, Kebijakan dan Praktik. Jakarta: Kencana
Noor, S.M. (1986). Filsafat pendidikan dan dasar Filsafat pendidikan Pancasila.Surabaya; Usaha Nasional
Rahmat, M. 2004, Mengartikulasikan Pendidikan Nilai, Bandung, Alfabeta
Sallis, E. (2015). Total Quality management in Education. Model, Teknik dan Implementasinya. Terjemah Ahmad Ali Riyadi.Yogyakarta: IRCiSod
Sanusi, A. (2017). Sistem Nilai. Bandung: Nuansa Cendikia
Saodih, N. dkk (2006) Panduan Penulisan karya Ilmiah, makalah, Laporan Buku, Tesis dan Disertasi. Bandung: Universitas Islam Nusantara
Sauri. S. (2016). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Bandung; Rizqi Press
Tafsir, A, (2016) Ilmu Pendidikan Islami. Bandung: Remaja Rosdakarya

JURNAL:
Mulyasa, E. (2018) “Manajemen Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sejarah Indonesia”. dalam Jurnal SPS Uninus, Volume 1 Nomor 1 September – Desember 2018
Mulyasa, E. dan Aryani, W.D, (2017), “Developing Religious Culture In School”. dalam International Journal Of Scientific & Technology Research Volume 6, Issue 07, July 2017
Septiani dan Wiyono, (2017). “Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Kualitas Sekolah” dalam Jurnal Manajemen Pendidikan Volume 23, Nomor 5, Maret 2012: 434-438. Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang 5 Malang
Hasanah, S. (2013). “Aplikasi Total Quality Management (TQM) Dalam Manajemen Pendidikan Islam”. dalam Jurnal Edukasi. 01, (02), 209-224
Khairiyah, (2015). “Konsep Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan”. dalam Jurnal Literasi, Volume VI, (1)
Maryamah, (2013) “TQM dalam Kontek Pendidikan” dalam Jurnal Ta’dib. XVIII, 01, 97
Nurdin, D. (2005). “Quality Assurance dalam Pendidikan”. dalam Jurnal Manajemen Sistem Informasi. Bandung: Program Studi Pendidikan Manajemen, FPIPS Universitas Pendidikan Indonesia
Supriyanto, A, (2011) “Implementasi Total Quality Management Dalam Sistem Manajemen Mutu Pembelajaran Di Institusi Pendidikan”. dalam Jurnal Cakrawala Pendidikan, Februari 2011, Th. XXX, (1)
Surahyo, (2013). “Implementasi Manajemen Mutu terpadu Dalam Sistem Pendidikan, Permasalahan Dan Pemecahannya”. dalam Jurnal Analisa. XVIII (02)
Published
2019-08-30
How to Cite
SURYATINI, Iis et al. Manajemen Mutu Pembelajaran PAI. Kajian Manajemen Pendidikan, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 141-150, aug. 2019. ISSN 2623-2537. Available at: <http://kmp.spsuninus.ac.id/index.php/kmp/article/view/26>. Date accessed: 25 feb. 2021.